Road_steel_1.png

Sista stålet ut, när Olofsfors vägstålslinje går i graven

2019-05-24

Sedan starten 1992 har 50 000 ton stål rullat genom den gamla vägstålslinje som nu gjort sitt. I veckan rullade det sista vägstålet genom den linje som genom åren spottat ut ca 4 miljoner vägstål. En resa, stålen utlagda efter varandra från Olofsfors i norr till Egypen i söder.

Det är blandade känslor hos de operatörer som under många år manövrerat linjen.

— Det känns lite sådär att den ska ut, men den har gjort sitt, säger Sven-Gunnar Höglander som själv jobbat på Olofsfors i hela 31 år. Den har varit enkel, men fungerat mycket bra. I dag är det mer high tech och vår nya vägstålslinje har robotar och gör allt, från intag av råmaterial till färdig paketerad produkt berättar Höglander som varit med från början när den nu 26-åriga vägstålslinjen monteras ner.

Jan-Erik Torgrimsson som i oktober har jobbat 25 år på Olofsfors berättar att vägstållinjen fungerat bra genom åren.

— Det är bra många ton den har pressat genom åren. 2010 när vi hade en mycket snörik vinter producerade vi vägstål 7 dagar i veckan, dygnet runt, säger Torgrimsson.

Helautomatiserad produktionsprocess

Utvecklingen går snabbt framåt och i den helautomatiserade vägstålslinjen som under det senaste året rullat parallellt med den gamla sker tillverkningen av samtliga Olofsfors vägstålsprodukter, i en och samma anläggning. Allt sker i en robotiserad process från intag av råmaterial till färdig, målad, märkt och paketerad slutprodukt.

— Vi behövde något nytt. Den gamla linjen hade gjort rätt för sig berättar Ulrika Ogenstedt, teknisk chef på Olofsfors.

— Då kundernas krav på snabba leveranser och hög kvalitét ökar, har vi förutom den nya effektiva produktionsprocessen investerat i kvalitet och provningsutrustning för att säkerställa hela produktionskedjan från inköpt råmaterial till färdig produkt. Vi gör regelbundna materialanalyser och testar stålen för att säkerställa rätt kvalité och hårdhet, säger Ulrika Ogenstedt.

Den nya helautomatiserade produktionsprocessen med dubbel kapacitet är i full drift.
Den gamla vägstålslinjen kommer snart att vara ett minne blott.  

 

Nya vägstålslinen

Nyhetsarkiv