Pressmeddelande - Olofsfors har rekryterat en ny VD

21 januari 2021

Olofsfors har rekryterat en ny VD

”Med 30 år i företaget lämnar jag över VD posten”

— Har varit på företaget i drygt 30 år, varav de senaste 6 åren som VD, säger Göran Nyberg, Olofsfors AB.

Olofsfors AB och koncernen P Wikström Jr har under de senaste åren haft en bra tillväxt och behovet av att utveckla bemanningen inom koncernens ledande funktioner har blivit nödvändigt.
Därav beslutet att söka en ny VD till Olofsfors. Göran Nyberg går in som Vice VD i koncernen där han ska arbeta tillsammans med företagets ägare och koncernens VD Anders Wikström.

— Tanken är att jag ska fokusera på våra andra bolag inom koncernen. Olofsfors AB har haft en fantastisk resa och jag är mycket nöjd över det jag uträttat som VD, säger Göran Nyberg.

Nya VD’n — ”En stor ära att få ta sig an ett sådant fint bolag”

Urban Hadarsson blir ny VD för framgångsrika Olofsfors AB, som den senaste tiden vunnit utmärkelsen som årets tillverkande industri och bästa internationella tillväxt.

— Ser verkligen fram emot att få ta över stafettpinnen efter Göran. Det känns som en stor ära att få ta sig an ett sådant fint bolag, med över 250 år av historia och som fortsatt ligger i framkant, säger Urban Hadarsson.

Urban Hadarsson kommer från ÅLÖ AB där han de senaste åren haft det övergripande ansvaret för bolagets OEM försäljning, vilket är den övervägande delen av ÅLÖ:s affärer.

— Jag är självklart ödmjuk inför uppgiften och ser stora möjligheter till en fortsatt stark tillväxt. Jag hoppas kunna bidra med framförallt min erfarenhet av internationell försäljning och marknadsföring, säger Urban Hadarsson i en kommentar.

Urban har genom åren haft olika ledande befattningar inom ÅLÖ-koncernen, där han arbetat de senaste 32 åren. Förutom Vice President OEM har han bland annat haft roller som Försäljnings- och Marknadsdirektör, Affärsutvecklingsdirektör, Produktledningsdirektör, VD för Alo North America samt diverse andra roller, inom framförallt försäljning och marknad.

— Vi är glada över att Urban nu går in som ny VD. Urbans bakgrund och erfarenhet passar perfekt in i det läge vi är i nu med fortsatta satsningar och investeringar. Urban har ett gediget internationellt marknadskunnande vilket kommer att bidra till att utveckla Olofsfors vidare, säger Göran Nyberg, avgående VD på Olofsfors AB.

Urban tillträdde som VD den 11 januari 2021.

Olofsfors AB har ca 140 anställda och företaget arbetar med försäljning och tillverkning inom två affärsområden: Band och slirskydd till gummihjulsburna maskiner samt slitstål till entreprenadmaskiner. Kunderna återfinns i nästan alla världsdelar. Huvudkontoret är etablerat i Olofsfors i Nordmalings kommun och här sker även tillverkningen. Företaget har en omsättning på ca 400 Mkr. Olofsfors kärnvärden är: Kunskap, Kvalité och Hållbarhet.

Frågor eller för mer information,
vänligen kontakta:

Urban Hadarsson