Pressmeddelande - Mästaren är tillbaka

16 februari 2024

Pressmeddelande - Mästaren är tillbaka

I år är det 30 år sedan Thomas Rådström tog hem segern i Svenska Rallyt och därmed blev "Rådis" för hela svenska folket. För att fira denna milstolpe kommer Rådström att genomföra en uppvisningskörning i årets Rally Sweden med en liknande bil som han körde 1994 - en Toyota Celica.

En svensk legend
Thomas Rådström föddes i Vännäs 1966. Han inledde sin rallykarriär 1984, bara tre dagar efter att han fått sitt körkort, genom att låna sin mammas bil utan hennes vetskap. Historien avslöjar inte hur hans mamma reagerade på denna eskapad, men under de kommande åren sköt Rådströms karriär i höjden när han nådde betydande framgångar i svensk juniorrally. Snart nog behövde han inte längre låna bilar i hemlighet för att kunna ägna sig åt sin passion.

Karriärens höjdpunkter
1994 tog Rådström sin första seger i Svenska Rallyt och året därpå skrev han kontrakt med Toyota och tog klivet in i World Rally Championship. Sedan dess har han varit fabriksförare för stora bilmärken som Toyota, Ford, Mitsubishi och Citroën, vilket har lyft honom till internationell stjärnstatus. I början av 2000-talet tävlade Rådis även i rallycross.

Det råder ingen tvekan om att Thomas Rådström är en av de största personligheterna inom svensk rallysport. Även om han har minskat sina tävlingsframträdanden är han fortfarande aktiv inom den svenska rallyvärlden och samarbetar bland annat med det senaste svenska underbarnet Oliver Solberg och hans far.

Firande av 30-årsjubileum
Trettio år efter sin enastående seger i Svenska Rallyt 1994 tar Rådström återigen ratten i en Toyota för en uppvisningskörning i årets upplaga av Svenska Rallyt. Och det är inte vilken Toyota som helst. Bilen han kommer att köra är en uppdaterad version av den Celica som gav honom segern. Uppvisningen sker i egen regi med sponsring från Toyota och Olofsfors AB. För rallyentusiaster blir det en dag att minnas, och man kan tänka sig att det även gäller för Rådis själv.

Utdrag ur meritförteckningen
• Vinnare av Nordiska Rallycrossmästerskapen 1987