Pressmeddelande: Olofsfors ägare investerar i ny industrilokal

3 november 2021

Olofsfors ägare investerar i ny industrilokal

”Vi skapar förutsättningar för vidareutveckling och expansion av våra produkter inom koncernen”, säger Anders Wikström, ägare av Olofsfors AB och koncernchef på P. Wikström J:r AB.

P. Wikström J:r AB, PWAB, är moderbolaget bakom Olofsfors AB som tillverkar band till gummihjulsburna maskiner och slitstål till entreprenadmaskiner, samt Iggesund Forest AB som tillverkar sågsvärd till skogsmaskiner. Båda företagen ligger i framkant som ledande tillverkare och kommer tillsammans att nyttja den nya lokalen som är 5400 kvadratmeter stor och som såldes av Nordmalings Kommun.

Det är tillverkningen av en ny typ av sågsvärd som under året har testats av Iggesund Forest med goda resultat, som kommer att produceras i Nordmaling. Fastigheten ligger i närheten av Olofsfors AB:s nuvarande produktionsanläggning.

– Iggesund Forest har idag förmodligen världens bästa sågsvärd. Det nya svärdet ska produceras i de nya lokalerna utan att störa Iggesunds nuvarande produktion, där vi idag har kapacitetsbrist. Med nytt material kan det nya svärdet härdas i vatten i stället för i olja och det har testats i Olofsfors befintliga produktionsanläggning under året, berättar Göran Nyberg, vd på Iggesund Forest och vice vd på PWAB.

För Olofsfors del handlar det om att kunna nyttja den nya industrilokalen som lager, men på sikt också för egen tillverkning av verktyg och för nya produkter.

– Vi tror att detta är absolut nödvändigt för att öka Iggesund Forest totala försäljning av svärd till kunder runt hela världen, säger Göran Nyberg.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Göran Nyberg
VD Iggesund Forest, Vice VD P. Wikström J:r AB
E-post: goran.nyberg@olofsfors.se

Från vänster:
Anders Wikström, ägare av Olofsfors och koncernchef på P. Wikström J:r AB,
Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling,
Conny Nordendahl, näringslivsutvecklare i Nordmalings Kommun och
Göran Nyberg, vd på Iggesund Forest och vice vd på P. Wikström J:r AB.

Koncernen P. Wikström J:r AB har ca 320 anställda och en omsättning på omkring 800 Mkr.
I koncernen ingår, förutom Olofsfors och dess dotterbolag, även Iggesund Forest AB, Alab Aluman AB och Grader Service OÜ. Olofsfors har tre säljbolag i Finland, ett i Tyskland, Ryssland och Kanada.
Olofsfors kärnvärden är: Kunskap, Kvalité och Hållbarhet